Szaleństwa na Okinawie – recenzja mangi Great Teacher Onizuka tom 13-14.

Great Teacher Onizuka tom 13-14 - recenzja mangi.

Kultowa manga Great Teacher Onizuka to miks humoru i refleksji nad życiem, który nie traci na aktualności. Tomy 13-14 to kolejna dawka historii pełnej niespodzianek. Sprawdź, co tym razem czeka na czytelników w tej mandze.

Tomy 13 i 14 Great Teacher Onizuka to kontynuacja historii, w której nie brakuje niespodzianek. Tym razem na pierwszy plan obok humoru wysuwają się również różne emocje. W tle wciąż obecne jest także wszechobecne szaleństwo z nutką dramatyzmu. Treść jest więc na tyle rozbudowana, aby mocno przykuć uwagę czytelnika.

TOM 13.

Trzynasty tom Great Teacher Onizuka to moment małego oddechu po intensywnych wydarzeniach z poprzednich części. Akcja przenosi się na Okinawę. Mimo luźniejszego tonu autor nie rezygnuje z charakterystycznych elementów serii. 

Fabuła mangi skupia tu mocniej na postaciach drugoplanowych. W centrum znajduje się między innymi relacja Yoshikawy i Uehary. Nie brakuje też Onizuki, który po raz kolejny wpływa na losy swoich uczniów.

Chociaż autor porusza się w bardziej stonowanym rytmie, scenariusz nadal zaskakuje pomysłowością. Motyw poszukiwania legendarnego skarbu to pretekst do serii zabawnych wydarzeń. Onizuka, jak zwykle, znajduje nietypowe sposoby na realizację własnych celów. W tej części chodzi jednak bardziej o relacje niż akcję.

Jednym z największych atutów tego tomu jest rozwój postaci. Noboru Yoshikawa, wcześniej prześladowany przez Anko i jej koleżanki, zyskuje nową siłę. Z kolei Anko Uehara przechodzi wewnętrzną przemianę, pokazując bardziej ludzkie oblicze.

Pozostali uczniowie również pojawiają się w tle, ale to ta dwójka gra pierwsze skrzypce. Onizuka pełni tu rolę katalizatora zmian, nie dominując jednak nad fabułą. Nawet Uchiyamada, będący zwykle obiektem kpin, ma swoje pięć minut.

W porównaniu z wcześniejszymi tomami humor jest mniej agresywny, ale nadal obecny. Główne źródło komedii to sytuacje związane z poszukiwaniem skarbu. Pretekst w postaci „badania smaku jaj żółwi” to klasyczny przykład absurdu w stylu GTO. Równie zabawne są losy Uchiyamady, który znów wpada w tarapaty.

Fujisawa umiejętnie łączy lekkość z satyrą społeczną. Nawet w komicznych momentach pojawiają się obserwacje dotyczące szkolnego życia i relacji międzyludzkich. Humor nie dominuje, lecz towarzyszy wydarzeniom, tworząc przyjemny kontrapunkt dla bardziej emocjonalnych scen.

Tempo narracji w tomie 13 jest zauważalnie wolniejsze niż wcześniej. Brakuje tu dużych zwrotów akcji czy dramatycznych kulminacji. Jednak dzięki temu autor daje postaciom przestrzeń do rozwoju. Spokojniejszy rytm podkreśla emocjonalną warstwę opowieści.

Szata graficzna pozostaje wierna stylowi serii. Tōru Fujisawa wciąż świetnie radzi sobie z mimiką i gestami postaci. Emocje bohaterów są czytelne i przekonujące, szczególnie w scenach rozmów czy wzruszeń. Rysunki znakomicie wspierają scenariusz.

Choć tom jest udany, można dostrzec pewne ograniczenia. Przede wszystkim, zbyt mało wykorzystano potencjał wycieczki na Okinawę. Wyspa, pełna przyrodniczych i kulturowych walorów, mogła zostać ciekawiej sportretowana. Zabrakło także większej różnorodności wątków pobocznych.

Dla niektórych czytelników tom może wydawać się zbyt spokojny. Zwolnienie tempa i skupienie się na jednym wątku osłabia nieco dramaturgię. Jednak dla fanów serii będzie to zapewne okazja do głębszego poznania ulubionych postaci.

Great Teacher Onizuka tom 13 - przykładowy rysunek.

TOM 14.

Czternasty tom mangi Great Teacher Onizuka przynosi ze sobą zarówno emocjonalne pogłębienie historii, jak i powrót do znanych schematów. Szkolna wycieczka na Okinawę dobiegła końca, ale problemy Onizuki dopiero się zaczynają. Na horyzoncie pojawia się nowy uczeń, który od razu komplikuje sytuację.

Fabuła tomu rozwija się dynamicznie, przeskakując od luźnych gagów po cięższe tematy społeczne. Powrót Miyabi zwiastuje kolejne kłopoty, a jej działania nie pozostają bez wpływu na klasę Onizuki. Pojawienie się wnuka przewodniczącej rady nadzorczej, prowadzi do niespodziewanego zwrotu akcji. Onizuka musi działać ostrożnie, by nie zrazić swojej największej sojuszniczki. To właśnie ta dwutorowość, absurd i powaga napędza narrację i nadaje jej charakterystyczny ton.

Główny bohater nadal pozostaje sobą: charyzmatycznym, niekonwencjonalnym nauczycielem z sercem po właściwej stronie. Jednak to nie on kradnie show w tym tomie. Uwagę przykuwa przede wszystkim Uchiyamada. Dzięki jednemu z uczniów, wicedyrektor zaczyna kwestionować własne życiowe wybory. To mocny moment, który pogłębia psychologię postaci i daje czytelnikowi coś więcej niż tylko śmiech. Nowy antagonista wypada wiarygodnie — jest bystry, arogancki i nieznośny, co czyni go groźnym przeciwnikiem dla Onizuki.

Śmieszne sytuacje nadal stanowią rdzeń opowieści. Jednak niektóre żarty mogą wydawać się zbyt przesadzone lub nieco przestarzałe. Humor nie każdemu przypadnie do gustu, ale pasuje do ogólnego tonu mangi. 

Kreska Tōru Fujisawy pozostaje konsekwentna z poprzednimi tomami. Sceny humorystyczne są dobrze zakomponowane wizualnie, a dramatyczne kadry z Uchiyamadą wypadają wyjątkowo sugestywnie. 

Choć manga potrafi wzruszyć i rozbawić, czasem traci kontakt z logiką. Zachowania niektórych uczniów są wyolbrzymione do granic absurdu. Problemem pozostaje też nierealistyczne przedstawienie szkoły jako zamkniętego mikroświata, w którym brak realnych konsekwencji. To może przeszkadzać bardziej wymagającym czytelnikom.

Great Teacher Onizuka tom 14 - przykładowy rysunek.

Podsumowanie.

Tomy 13 i 14 Great Teacher Onizuka to więc intensywna mieszanka emocji, absurdu i społecznych komentarzy. Seria ponownie udowadnia, że potrafi zaskakiwać zarówno humorem, jak i głębią psychologiczną postaci. Autor sprawnie łączy tu groteskę z dramatem, tworząc opowieść, która bawi, wzrusza i zmusza do refleksji.


PLUSY: MINUSY:
  • Znakomite połączenie humoru z poważnymi tematami społecznymi.
  • Momentami zbyt przerysowane reakcje i zachowania postaci.
  • Wprowadzenie nowych ciekawych wątków.
  • Powtarzalność niektórych schematów fabularnych.
  • Dobre tempo narracji i utrzymanie napięcia.
  • Część żartów może wydać się przestarzała lub nie na miejscu.
  • Dobra oprawa graficzna pasująca do charakteru mangi.
 
   
   

Great Teacher Onizuka tom 13-14.
8.5/10

Ocena:

Ocena mangi Great Teacher Onizuka tom 13-14.Tomy 13 i 14 udowadniają, że seria wciąż potrafi zaskakiwać ciekawym podejściem do znanych motywów. Zamiast opierać się tylko na schematach, autor celnie balansuje między satyrą a społeczną obserwacją. Narracja nie traci energii, mimo większego skupienia na emocjonalnym tle. To rozdziały, które nie tylko rozwijają historię, ale też budują mosty do przyszłych, mocniejszych wydarzeń. Dla kogo? Manga dla fanów ostrzejszego humoru, szkolnych dramatów i nieszablonowego podejścia do wychowania.


Mangę do recenzji dostarczyło wydawnictwo Waneko.

Tytuł można również znaleźć na Komiksiarnia Katowice oraz Ceneo.

 

Polecam:

0 0 głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chętnie poznam Twoje przemyślenia, skomentuj.x