Recenzja komiksu – Dungeons and Dragons: Legendy Wrót Baldura tom 1.

Dungeons and Dragons: Legendy Wrót Baldura tom 1 recenzja komiksu

Pewnie większość osób kojarzy Lochy i Smoki z grupką przyjaciół zasiadających wspólnie przy stole, poprzebieranych za fantastycznych bohaterów, przenoszących się w swojej wyobraźni do magicznego świata. To jednak o wiele więcej. Gracze komputerowi z pewnością kojarzą taki tytuł jak Baldur’s Gate, prawda? Tak się akurat składa, że gdyby nie wspomniane Lochy i Smoki tego kultowego RPG-a nigdy by nie było. Jego akcja toczy się bowiem w Zapomnianych Krainach, czyli świecie stworzonym na potrzeby D&D. Teraz za sprawą wydawnictwa Egmont mamy okazję przenieść się do tego zakątka w komiksie Dungeons and Dragons: Legendy Wrót Baldura tom 1.

Wrota Baldura to miasto, o którym pisano legendy. Tak narrator już na pierwszej stronie komiksu opisuje nam miejsce akcji. W tym miejscu poznajemy też główną bohaterkę historii Delinę. Ucieka ona przed tajemniczymi, latającymi monstrami. Od razu dostrzegamy w niej ten błysk, który mają awanturnicy poszukujący przygód. Sprawia wrażenie sympatycznej, pomysłowej i troszkę przestraszonej całą sytuacją. W końcu ucieka.

Początek jest dodatkowo o tyle ciekawy, że w moich oczach wydaje się żywcem wyciągnięty z filmów grozy klasy B. Zwiewająca przed potworami dziewczyna, puste ulice miasta, rozerwani na strzępy w stylu gore strażnicy, aż po ślepy zaułek, jakim okazuje się targowisko. Trochę horroru i trochę humoru. To wszystko dzieje się nocą, do tego jeszcze dochodzi specyficzna kolorystyka jakby rodem ze snu. Bardzo to smaczne, oryginalne, przykuwające uwagę czytelnika.

Dungeons and Dragons: Legendy Wrót Baldura tom 1 recenzja komiksu - przykładowy rysunek.
Przykładowe grafiki: Egmont Polska.

No dobrze. Spytacie jednak o co w Dungeons and Dragons: Legendy Wrót Baldura tom 1 tak właściwie chodzi? Gdy po absurdalnym zakończeniu walki z potworami po tym, jak Delina przypadkiem ożywiła posąg bohatera do życia, dowiadujemy się, jaka jest jej motywacja i co robi w tym miejscu. Otóż szuka swojego brata, z którym jest bardzo blisko związana. Na tyle, że po prostu poczuła, że coś jest nie tak i musi go odnaleźć. Jej misja nie będzie jednak łatwa. Będzie musiała uporać się ze strażnikami i niebezpieczną sektą.

Za pełen dynamiki, zwrotów akcji i niespodzianek scenariusz odpowiada Jim Zub. Myślę, że wykonał tu solidną robotę, bawiąc się gatunkiem, schematami i stereotypami. Na pozór mogłoby się bowiem wydawać, że jest to historia, jakich w świecie Lochów i Smoków mamy na pęczki. Jednakże fabuła naprawdę wciąga, a bohaterowie są barwni, ciekawi i charyzmatyczni. Angażujemy się w ich perypetie. Całości dopełniają według mnie genialne rysunki Maxa Dunbara. Wspomniałem już o fantastycznej kolorystyce. Pastelowe barwy mieszają się w odpowiednich miejscach, z krzykliwymi kolorami tworząc niezwykłe połączenie. Z kolei ilustracje mają w sobie z jednej strony pewien element kreskówkowości, a z drugiej szczegółowości i pomysłowości charakterystycznej dla najlepszych komiksów.

Oprócz Deliny mamy rzucającego zabawne językowe żarciki herosa Minsca i jego wiernego towarzysza chomika Boo. Pojawia się również Shandie, która jest walecznym Niziołkiem i współpracuje w złodziejskich akcjach z półelfem Krydle, typowym cwaniakiem, ale z sercem w odpowiednim miejscu. To jest nasza grupka głównych bohaterów. Z czasem dowiadujemy się również, kto jest czarnym charakterem, lecz jest to taka niespodzianka, że nie będę jej tutaj zdradzał. Będziecie zaskoczeni. No i w pewnym momencie musi pojawić się smok, jakżeby inaczej.

Dungeons and Dragons: Legendy Wrót Baldura tom 1 to więc solidny komiks z uniwersum D&D. Być może podobnych historii jest więcej, ale myślę, że takiego połączenia scenariusza i ilustracji już niekoniecznie. Będziecie się dobrze bawić, śmiać, pojawią się nawet okrzyki zdziwienia. Historia smaczna i prosta, zdecydowanie warta przeczytania. W szczególności, jeśli stawiacie pierwsze kroki w tym świecie.


  • Scenarzysta: Jim Zub 
  • Ilustrator: Max Dunbar 
  • Tłumacz: Marek Starosta 
  • Wydawnictwo: Egmont
  • Format: 167×255 mm 
  • Liczba stron: 128 
  • Oprawa: miękka 
  • Papier: kredowy 
  • Druk: kolor

Komiks do znalezienia na Ceneo.pl oraz Komiksiarnia Katowice.

Komiksiarnia Dobra popkultura


Dungeons adn Dragons. Legendy Wrót Baldura. Tom 1.
7/10

Ocena:

Kawał akcji, przygody oraz magii w barwnym i oryginalnym opakowaniu to świetna zabawa w świecie Lochów i Smoków.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x