Asgard – wydanie zbiorcze przenosi czytelnika w świat lodowych fiordów i nordyckiej mitologii. Poznaj bohatera, który mierzy się nie tylko z potworem, ale także z własnym przeznaczeniem. Akcja i przygoda splatają się tu z dramatycznymi momentami i psychologiczną głębią. Przekonaj się, jak Dorison i Meyer ożywiają epicką sagę w dwóch tomach.
Zbiorcze wydanie dwuczęściowej sagi Asgard pojawiło się na polskim rynku dzięki wydawnictwu Taurus Media. Autorem scenariusza jest Xavier Dorison, znany z pracy nad nowymi tomami Thorgala, albumem Goldorak oraz z dobrze przyjętej serii Zamek Zwierzęcy. Rysunki przygotował zaś Ralph Meyer, który zdobył uznanie dzięki serii Undertaker. Wydanie to łączy oba tomy w elegancką całość, która powinna przyciągnąć uwagę miłośników Wikingów i widowiskowej fantastyki.
Gniew Odyna.
Akcja albumu Asgard osadzona jest w świecie wikingów. Główny bohater, Asgard, to człowiek który urodził się z deformacją nogi, co w kulturze wikingów czyniło go wyrzutkiem. Po czterdziestu latach zostaje on jednak wezwany przez króla Godfreda, by wytropić i zabić potwora morskiego, Krökkena, który terroryzuje wioski rybackie. W podróż wyrusza wraz z grupą towarzyszy. Drużyna ta przemierza nieprzyjazne, zimne tereny, mierząc się zarówno z siłą natury, jak i potworem.
Scenariusz – emocje, napięcie i dramaturgia.
Scenariusz Dorisona opiera się na klasycznej przygodowej strukturze, ale wyróżnia się starannym budowaniem napięcia. Autor tworzy bowiem bohaterów o silnych osobowościach.
Fabuła eksploruje wątki zemsty, przetrwania i heroizmu, zainspirowane m.in. Moby Dickiem. W miarę rozwoju historii ukazują się różne relacje między bohaterami oraz stopniowa przemiana Asgarda, który staje się obsesyjnie skoncentrowany na walce z Krökkenem.
Pod względem dramaturgii Dorison umiejętnie łączy tu epickie sekwencje polowania z refleksją nad losem bohatera. Historia rozwija się płynnie, z odpowiednim wyważeniem akcji i dialogów. Fabuła pokazuje zarówno heroiczne zmagania, jak i psychologiczne portrety postaci. Jednak druga część dyptyku momentami wydaje się mniej wciągająca niż pierwsza, a motyw polowania na potwora staje się nieco zbyt przewidywalny.
Dużą zaletą scenariusza jest za to subtelne osadzenie w mitologii nordyckiej. Twórca nie przytłacza czytelnika terminologią ani legendami, a jednak tworzy wiarygodny świat, w którym potwory i ludzie współistnieją w realistycznej, surowej scenerii.
Bohaterowie, akcja, narracja.
Centralnym punktem opowieści jest tu wspomniany już Asgard. Postać o wyrazistym charakterze, połączenie samotnika i myśliwego, który zmaga się z własnym przeznaczeniem. Jego podróż nie jest tylko fizycznym polowaniem na Krökkena, lecz także wewnętrzną konfrontacją z własnymi ograniczeniami i gniewem wobec bogów. P
Jego towarzysze również dodają opowieści różnorodności: Kristen wnosi determinację, Sieglind młodzieńczą energię, a Sven element humorystyczny i mądrość wynikającą z doświadczenia.
Akcja jest dynamiczna, a sceny walki precyzyjnie skonstruowane. Dorison zachowuje rytm, który pozwala na utrzymanie napięcia przez cały album. Tempo w niektórych fragmentach jest jednak troszkę nierówne (zwłaszcza w drugiej części komiksu). Pewne wydarzenia wydają się sztucznie przyspieszone inne zaś niepotrzebnie przeciągnięte. Na szczęście są to naprawdę sporadyczne przypadki
Mocną stroną tytułu jest konsekwentne prowadzenie narracji i kontrastowanie heroicznych działań bohaterów z surowością otoczenia. Autor często wprowadza momenty refleksji, które równoważą intensywność akcji. Wadą pozostaje brak głębszej oryginalności w relacjach między członkami drużyny, co może pozostawiać wrażenie pewnej schematyczności.
Rysunki.
Dobry scenariusz idzie tu w parze z równie dobrymi rysunkami. Ralph Meyer wykonał w albumie naprawdę kawał doskonałej pracy. Jego dzieła imponują pod względem szczegółowości i dramaturgii. Realistyczne krajobrazy oddają zimno i surowość północnych krain, a kolorystyka wzmacnia emocjonalny odbiór scen. Każdy kadr precyzyjnie buduje napięcie, a dynamiczne kadrowanie podkreśla rytm akcji.
Postacie są wyraźnie zarysowane, a mimika twarzy skutecznie oddaje ich emocje. Jedyny mały minus to wygląd głównego potwora, nie wygląda w pełni przekonująco, a jego pojawienia się bywa nieco schematyczne.

Podsumowanie.
Asgard – wydanie zbiorcze to więc naprawdę solidny przygodowy album, który łączy dynamiczną akcję z wiarygodnym uniwersum wikingów. Dyptyk dostarcza czytelnikowi wciągającej rozrywki, choć ma on swoje pewne niedoskonałości. Pomimo nich jest to obowiązkowa lektura dla miłośników nordyckich legend i przygodowych opowieści, którzy docenią zarówno napięcie, jak i piękno graficzne.
PLUSY: |
MINUSY: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ocena:
Asgard - wydanie zbiorcze.
Warta uwagi przygodowa opowieść, która sprawnie łączy epicki klimat z osobistymi dylematami bohatera. Komiks wciąga dzięki napięciu i rytmowi narracji, choć nie wszystkie wątki pozostają oryginalne. Rysunki Meyera nadają historii wizualną głębię i potęgują wrażenie surowości Północy. Całość zapewnia odbiorcy przyjemną dawkę komiksowej rozrywki, o której przez jakiś czas będzie się pamiętać. Dla kogo? Album idealny dla miłośników przygodowych sag wikingów, epickich polowań i widowiskowej grafiki.
Komiks do recenzji dostarczyło wydawnictwo Taurus Media. Album można znaleźć w ofercie Komiksiarnia Katowice, BestComics oraz Ceneo. |