Studio Ghibli to firma, której raczej nie trzeba przedstawiać nikomu kto, chociaż odrobinę interesuje się popkulturą Dalekiego Wschodu. Japońskie studio specjalizujące się w tworzeniu rewelacyjnych produkcji anime, na przestrzeni lat swojego istnienia obrosło prawdziwą legendą i stało się synonimem wysokiej jakości oferowanych przez siebie produkcji. Jeśli więc kogoś interesuje prawdziwy fenomen tej firmy i wpływ ich produkcji na ogólnie pojętą kulturę, to powinien zainteresować się książką: Studio Ghibli – Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze.
Publikacja wydana na naszym rynku przez wydawnictwo Kirin jest zbiorem kilkudziesięciu artykułów/esejów napisanych przez osoby z różnych środowisk naukowych, zajmujących się na co dzień tematyką „Japonii”. Podstawowym tematem, jaki przewija się przez kolejne rozdziały książki, są tak jak sugeruje tytuł produkcje studia Ghibli, które stały się pozycjami wręcz kultowymi (na całym świecie) i ich wpływ na kulturę (nie tylko samej Japonii). Książka pomimo wyraźnego oblicza naukowego (zarówno jeśli chodzi o treść, jak i poszczególnych autorów), jest bardzo przystępna w swojej formie i śmiało może po nią sięgnąć dosłownie każdy.
Szerokie spektrum twórców poszczególnych rozdziałów sprawia, że mamy tutaj do czynienia z naprawdę różnorodnymi stylami i odmiennym podejściem do opisywanej produkcji filmowej. Autorzy skupili się tu nie tylko na największych hitach studia, które są znane szerokiemu gronu odbiorców, ale również na tytułach, których popularność poza granicami KKW niekoniecznie była największa.
Podstawą każdego artykułu/rozdziały jest próba ukazania złożoności danego tytułu. Począwszy od opisu samej fabuły, przez ukazanie stosownych inspiracji twórców, idei jakimi kierowali się oni przy tworzeniu produkcji, kończąc na osobistych przemyśleniach i interpretacjach niektórych filmowych elementów. Pod względem merytorycznym mamy więc tutaj do czynienia z naprawdę solidną dawkę treści, która dostarcza czytelnikowi wielu interesujących ciekawostek, o których niekoniecznie musiał wiedzieć. Jeśli chodzi zaś o „interpretacje” wybranych elementów opisywanych animacji, są one dość interesujące. Pozwalają one również odbiorcy na trochę inne spojrzenie na dany tytuł i konfrontację własnych odczuć z tym, co znajdzie on w publikacji. W kilku fragmentach można mieć jednak tutaj odczucie, że autor/autorzy danego rozdziały doszukiwali się na siłę konkretnego znaczenia danego fragmentu filmu (jest to jednak ocena bardzo subiektywna). Doskonałym uzupełnieniem powyżej opisanej treści jest umieszczona na końcu książki mała, ale treściwa dawka wiedzy w postaci filmografii studia i krótkich biografii osób związanych z Ghibli.
Śmiało można stwierdzić, że Studio Ghibli – Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze, to publikacja warta uwagi zarówno przez wielkich fanów anime, jak i tych miłośników popkultury, którzy interesują się wpływem konkretnych produkcji na cały „kulturowy” rynek. W Polsce nie ma zbyt wielu podobnych tematycznie książek, więc tym bardziej ten tytuł powinien zwrócić na siebie uwagę potencjalnych czytelników.
Dziękuję wydawnictwu Kirin za udostępnienie egzemplarza do recenzji.
Polecam:
OCENA:
Krótko:
Solidna dawka wiedzy na temat produkcji Studia Ghibli, którymi powinni zainteresować się miłośnicy popkultury Dalekiego Wschodu.